Schimmelnagel

Algemene informatie

Wat in de volksmond een kalknagel genoemd wordt, is eigenlijk een schimmelinfectie van de nagel. De infectie begint aan het uiteinde of de zijkant van de nagel. De schimmel bevindt zich onder de nagel. Van daaruit breidt de infectie zich onder de gehele nagel uit. U ziet kruimelig hoorn onder de nagel zitten. De nagel zelf verdikt, wordt hobbelig, brokkelig en verkleurt naar een dof wit/geel. Naarmate de infectie dieper in de nagel doordringt, verkleurt de nagel naar een geel/bruin tot zwart/bruin waarbij de nagel uiteindelijk zelfs los kan gaan laten. De groei van de nagel wordt geremd. Er kan bij een schimmelinfectie van de nagels ook sprake zijn van een schimmelinfectie van de huid.
Hoe ontstaat het?
De schimmel die een kalknagel veroorzaakt, is dezelfde als die van zwemmerseczeem. In openbare ruimtes zoals zwembad, sauna e.d. komen sporen van de schimmel veel voor. Bij een afgenomen weerstand of een wondje kan de schimmel toeslaan. Vochtige voeten als gevolg van slecht afdrogen of transpiratie, vormen en prettige omgeving voor de schimmel. Draag daarom altijd badslippers in openbare ruimtes! Het dragen van knellende, niet ademende schoenen en nylon sokken moet daarom zoveel mogelijk vermeden worden.

Wat kan ik voor u doen?

Alle aangetaste delen van de nagel worden machinaal zover mogelijk verwijderd. De nagel wordt dunner en gladder gemaakt en ziet dit er een stuk schoner uit. U kunt dan starten met een tinctuur tegen schimmelnagels. Vaak gaat hier een jaar overheen voordat de nagel volledig is uitgegroeid.