Eelt en kloven

Algemene informatie

De buitenste laag van de huid bestaat uit dode cellen. Deze worden telkens als kleine schubjes afgestoten. Op plaatsen waar de huid sterk moet zijn zoals in de handpalmen en voetzolen is de hoornlaag dik. Deze hoornlaag verdikt zich nog meer op plaatsen waar zij aan chronische druk is blootgesteld tot eelt. Als de druk blijft aanhouden blijft de huid zich verdikken en wordt het afstotingsproces vertraagt.
Hierdoor ontstaat een dikkere hoornlaag. Het komt voor op plaatsen die aan druk onderhevig zijn zoals de bal van de voet, de hiel of de tenen. De hoeveelheid eelt die gevormd wordt verschilt per persoon. Als het langdurig op een klein punt drukt is de kans aanwezig dat de hoornlaag niet alleen verdikt maar ook naar binnen geduwd wordt. In zo’n geval ontstaat er dan een likdoorn. Overmatige eeltvorming is te herkennen aan de gele kleur die bij zeer dik eelt zelfs glazig kan zijn.
Eelt ontstaat door druk, wrijving en/of draaiingkrachten op de voet. De druk komt van binnenuit (de botten) en van buitenaf (de grond onder de voet). De druk kan ontstaan door de stand van de voet of door het schoeisel.
Standafwijkingen van de voet of tenen kunnen overmatige eeltvorming veroorzaken. Door de verkeerde stand wordt de druk op een bepaalde plaats hoger dan normaal en wordt er extra eelt gevormd omdat de huid zich probeert te beschermen.
Schoeisel kan te ruim zijn, waardoor de voet gaat glijden of te smal waardoor er druk ontstaat.

Wat zijn kloven in voeten?

Voetkloven zijn barsten of scheuren in de huid van de voeten. Kloven kunnen enkele millimeters tot centimeter(s) lang zijn. Aan het oppervlak van de huid zijn ze breder dan dieper in de huid. Kloven in de voeten komen vaak voor in de droge en vereelte huid van de hielen (droge kloven). Maar ze zijn ook in de zachte, vochtige huid tussen de tenen (vochtige kloven) te vinden. Kloven zijn meestal niet pijnlijk, maar maken de voeten minder mooi om te zien.

Hoe ontstaan droge kloven in de voeten?

Kloven in de voeten zijn meestal een gevolg van uitdroging. De huid van de voeten bevat van nature weinig talgkliertjes en droogt daarom snel uit. Een droge huid is minder elastisch, waardoor de huid bij belasting niet soepel kan meebuigen. Hierdoor barst de huid en ontstaan er kloven. De randen van de kloven zijn eeltig en hard. Onderin de kloof is de huid juist erg dun en kan de kloof gaan bloeden. Bij voortdurende belasting – door veel staan of lopen - kunnen kloven in de voeten dieper worden en gaan ontsteken. In dit stadium zijn kloven een behoorlijk pijnlijke aandoening. Oppervlakkige kloven in voeten komen meestal in de zomer voor door veelvuldig lopen op slippers. De hiel steekt vaak over de rand van de slipper heen en wordt bij het lopen zwaar belast. De huid beschermt zichzelf met overmatige eeltvorming en hierin kunnen gemakkelijk kloven ontstaan.

Wat kan ik voor u doen?

Eelt verwijderen door middel van snijden en frezen. Dit is absoluut pijnloos, het gaat immers om dode huidcellen waar geen zenuwen in zitten.
Regelmatige behandeling helpt problemen als likdoorns en kloven te voorkomen. De behandeling wordt afgesloten met het aanbrengen van een verzorgende crème. Deze houdt de huid zacht en soepel. Het is aan te raden om dagelijks een crème aan te brengen op uw voeten. Ik geef u graag advies over een voor u geschikte crème.